Press release Hradby Samoty 2022 (in Slovak)

22 Jun 2022

Hradby Samoty XI.
festival of experimental audiovisual arts
14.-15.-16th of july 2022
Coburg castle Jelšava, Slovakia

Hradby Samoty tento rok otvárajú druhú dekádu svojej existencie, pričom v tej prvej si prešli divokou a pútavou históriou. Od nadšeneckého stretnutia doslova pár desiatok ľudí na zrúcanine hradu Cimburk cez slušne etablovanú udalosť európskeho formátu v Rosiciach pri Brne až po výtvarno-hudobný festival s celoštátnym významom v Moravanoch nad Váhom. Napriek počiatočným problémom s financovaním až po logistické kotrmelce spôsobené covidom, je dnes zrejmé, že si Hradby dokázali nájsť svoju pevnú formu a návštevníci už tak dopredu tušia, čo môžu očakávať. Ako teda s týmto ideálne naložiť? Všetko prekopať a začať znova, preto sa jedenáste Hradby Samoty nekonajú na predmestí Brna so všetkou vybavenosťou, ani pár minút od komfortného kúpeľného strediska, ale vracajú sa na jedno z najobskurnejších miest svojej histórie, na kaštieľ v Jelšave.

Keď svojho času cestoval týmto krajom Bram Stoker hľadajúc inšpiráciu pre svoj najslávnejší román Drákula, zapáčili sa mu práve končiny Gemeru a Košíc, a to dokonca viac ako toľko legendami opradené Karpatsko a Moldavsko, a tak väčšinu prvkov, ktoré vytvárajú sugestívnu atmosféru ponurého upíra nazbieral práve na rozhraní stredného a východného Slovenska, pričom nie je vylúčené, že tu a tam nejaký ten motív pochádzal priamo z okolia Jelšavy. Dokopy s pôvodným poslaním Hradieb Samoty, teda oživením zabudnutých pamiatok a hlavne s cieľom priniesť do opustených miest život a kultúru, sa tak Jelšava stáva perfektným spotom, kde sa môžu zrodiť Hradby Samoty druhej dekády.

Už od minulého roku, kedy bolo rozhodnuté, že sa festival do Moravian už nevráti a medzi organizátormi padlo meno Jelšava, bolo všetkým jasné, že sa Hradby nemôžu len tak objaviť, zorganizovať pár koncertov a zase na rok zmiznúť. S Jelšavou je nutné pracovať inak, a to ako z hľadiska návštevníkov, tak aj celého programu, ktorý by bolo možné tento rok zhrnúť ako jedno veľké site-specific, teda prispôsobenie celej situácie poslucháča/interpreta/organizátora (lebo tieto role sa na Hradbách často prepájajú a prelínajú) s veľmi špecifickým regiónom Gemera.

V okolí Jelšavy sa totiž nachádza veľké množstvo historických i technických pamiatok, z ktorých niektoré budú otvorené exkluzívne práve len v čase konania festivalu, či už sa jedná o staré kostoly na čele s rotundou Sv. Margity, či technické pamiatky v podobe vysokej pece v Sirku, napokon s prvou a najbližšou pamiatkou je prepojený aj jeden z hlavných koncertov celého festivalu, a síce organová interpretácia diela Philipa Glassa z rúk Fera Királya v jelšavskom evanjelickom kostole. Tento koncert bude tiež jednou z prvých verejných proklamácií snahy o záchranu miestneho organu, ktorej cieľom bude upozorniť na zlý technický stav a zároveň kultúrny a historický význam tohto nástroja.

Tradičnou súčasťou programu sú samozrejme vystúpenia elektronických i elektroakustických úderiek z celého širšieho regiónu strednej Európy. Či už vás zaujme poľský experimentálny jazzový klarinetista Waclaw Zimpel, rytmická industriálna úderka Operant, prvý black metal na Hradbách v podaní československej Zmyrny, či litovskí experimentátori Vilkduja a Veliu Namai, určite si žánrovo možno vybrať. Okrem ortodoxne industriálnych projektov ako Dead Factory, či Einleitungszeit, si môžete dostatočne užiť aj čím ďalej obľúbenejšie "rychty" v podaní skúsených matadorov ako Maraki a Havocknoize, k Jelšave veľmi dobre padnúci dungeonsynth žáner alebo podanie českého Vyšehradu , Angel Epilepsia, Krajné Čierno, pochodových Blind Ruler Cursed Land, či dronové deštrukcie Kragrowargkomn alebo odvážne performance provokatívneho nomáda Samča, Brata dažďoviek.

Nebude chýbať ani výtvarná sekcia v podaní viac ako desiatky vystavujúcich umelcov pod kuratelou Omara Mirzu – ich spoločné snaženie ponesie názov Pliaga. Pandémia, vojna, klimatická kríza – nežijeme práve v krásnych časoch. Ani umenie nemusí byť iba o kráse. Môže to byť aj poriadna facka. A po katarzii možno zistíme, že dokážeme niečo zmeniť – pokiaľ nie svet, aspoň seba. Výstava predstavuje diela slovenských výtvarníčok a výtvarníkov tvoriacich v rôznych médiách ako maľba, fotografia, objekt, či inštalácia. Ján Bátorek, Roman Bicek, Radovan Čerevka, Matej Fabian, Šimon Chyla, Michaela Knížová, Ján Kosta, Richard Marco, Jarmila Mitríková & David Demjanovič, Michal Nagypál, Zuzana Sabová a Ľubomíra Sekerášová ponúkajú v zákutiach coburgovského kaštieľa svoj pohľad na súčasnosť. Pliaga – to je katastrofa, nešťastie, choroba, háveď, zberba. Samota, temnota, vojna, smrť, (post)apokalyptický punk a (post)konceptuálny folklór, popkultúrna „realita“, metamorfózy človeka, prírody a ich komplikovaných vzťahov – to sú niektoré z tém, ktoré vystavujúci umelci spracovávajú. Často sa v ich dielach objavuje lebka, ktorá však nie je len symbolom pominuteľnosti, ale aj znovuzrodenia. A to nám dáva nádej, že snáď ešte nie je všetko stratené...

Okrem klasickej výstavy prebehne aj niekoľko interaktívnych workshopov – vyšívanie s Kundy Crew, či modrotlač, samozrejme aj tradičný videomapping/videoart, tentoraz však analógovou cestou pomocou meotarov od Weird Visuals, kedy sa plátnom stane, ako inak, samotný jelšavský kaštieľ.

Ako vždy sú vyššie spomínané body programu len časťou bohatého spektra aktivít, ktoré je možné v Jelšave podniknúť, pričom bezpochyby veľmi zaujímavou možnosťou sú pripravené výlety do okolia s festivalovou dopravou a sprievodcami, kedy spoznáte skutočne unikátne pamiatky Gemeru, regiónu s bohatou minulosťou a ohromným potenciálom, ktorý doteraz čaká na svoje objavenie. Aj keď Jelšava neponúka pohodlie mestskej civilizácie moravskej metropoly, ani luxusný oddych kúpeľného mesta, napriek tomu sa vám ponúka množstvo zážitkov, ktoré by ste na minulých Hradbách hľadali len ťažko. Hradby skrátka tento rok ponúkajú radikálnu opozíciu reklamným stánkom, nákladnému občerstveniu a všadeprítomným product placementom v podobe festivalu, ktorý, ako ročníky 2010 a 2017, ide skrátka na dreň pojmu site specific. A čo môže byť viac autentické, než temná hudba najrôznejších žánrov na miestach, kde je za noci možné miesto bzukotu miest, počuť šeptom prednášané príbehy zo starých legiend a povestí?

Vstupenky: https://goout.net/sk/listky/hradby-samoty-2022/jotm/